SWOT-АНАЛІЗ
(червень-липень 2022)
Моніторингове дослідження
ефективності громадянсько-патріотичного виховання
(серпень 2022)
З метою розроблення особистісно-орієнтованої моделі громадянсько-патріотичного виховання в ЗЗСО №22, визначення перспектив формування освітнього простору школи, удосконалення форм і методів роботи щодо посилення громадянсько-патріотичного виховання, формування громадянської позиції, просвіти з питань особистої безпеки, запровадження кращого досвіду педагогічних працівників у ЗЗСО №22 було проведено моніторингове дослідження оцінки стану національно-патріотичного виховання.
Для проведення дослідження ми використали такі критерії:
- когнітивний критерій визначає ціннісне ставлення до Батьківщини, національну ідентифікацію, розуміння понять «патріот», «патріотизм», поваги до державних символів, знання своїх прав і обов'язків;
- процесуально-діяльнісний критерій характеризує активну участь у житті школи, готовність відстоювати свої права та свою громадянську позицію;
- ціннісно-змістовний критерій включає прояв інтересу до історії і культурно-духовної спадщини українського народу, його мови, традицій, звичаїв і моралі;
- рефлексивний критерій відображає основні мотиви патріотизму у здобувачів освіти (гуманістичні, конформістські), які впливають на вибір стратегії поведінки, самосприйняття та самореалізації поведінки, усвідомлення себе громадянином і патріотом України.
Опитування було проведено у вигляді анкетування у червні 2022 року. Загалом участь в опитуванні взяли участь 332 респонденти з числа здобувачів освіти, батьківської громадськості та освітян. Нижче наведені деякі аспекти моніторингового долслідження.
Враховуючі інтереси та потреби всіх учасників освітнього процесу, зміст анкет відрізнявся для різних категорій респондентів, але були і спільні питання.
Так, більшість респондентів відзначають важливість громадянсько-патріотичної спрямованості в роботі ЗЗСО.
На запитання «Чи вважаєте ви себе патріотом України?» відповіді розподілились таким чином: 77% здобувачі освіти та 96% батьків та вчителів відповіли «Так».
За результатами аналізу відповідей респондентів на твердження «Патріот - людина, це яка …» 54% здобувачів освіти та 51% дорослих зазначили, що людина, яка наслідує національні традиції; 59% здобувачів освіти та 56% дорослих відповіли, що це людина, яка готова захищати інтереси своєї Батьківщини; 48% здобувачів освіти та 41% дорослих – народилася і живе в Україні; 74% здобувачів освіти та 81% дорослих – спілкується українською мовою; 28% здобувачів освіти та 69% дорослих – інтереси своєї країни ставить вище власних.
Предметом гордості за країну, народ для респондентів є: 39% серед здобувачів освіти та 51% серед дорослих – наше минуле, історія; 42% серед здобувачів освіти та 49 % серед дорослих – якості, притаманні українському народові; 74% серед здобувачів освіти та 81% серед дорослих – мова нашого народу; 83% серед здобувачів освіти та 94% серед дорослих – мужність та героїзм Збройних Сил України; 82% серед здобувачів освіти та 91% серед дорослих – державні символи України; 46% серед здобувачів освіти та 59% серед дорослих – видатні особистості України; 74% серед здобувачів освіти та 92% серед дорослих – держава, в якій живемо.
У процесі дослідження було важливо визначити, якої додаткової інформації з громадянсько-патріотичного виховання потребують здобувачі освіти. Було встановлено, що 51% опитаних зацікавлені в отриманні додаткової інформації про національні традиції, 48% - про події в минулому, 57% - про видатних українців, 36% - про історію української символіки, 39% - про національно-визвольний рух, 67% - про історію Збройних Сил України.
Особлива увага була приділена питанню стосовно форм і методів громадянсько-патріотичного виховання. Найбільш актуальними та цікавими для здобувачів освіти виявилися: ігрові форми роботи – 72%, Інтернет-технології – 61%, тренінги – 54%, онлайн-екскурсії – 59%, консультації – 51%, спільні проекти - 68%, флеш-моби, квести – 62%.
Зазначені результати опитування респондентів та очікування здобувачів освіти актуалізували питання якісно-інноваційного змісту громадянсько-патріотичного виховання через особистісно-орієнтовану освіту, яка базується на таких засадах:
· дитина в школі – повноцінна особистість;
· метою освіти є становлення особистості;
· відносини між учасниками освітнього процесу базуються на принципах гуманізації та демократизації;
· здобувач освіти є суб’єктом освітньої діяльності;
· талановитою є кожна дитина;
· в основі освіти лежить позитивна Я-концепція особистості;
· освіта на основі успіху.